Svatební cesta
Na druhý den jsme si půjčili auto, konkrétně suzuki swift, v automatu. Nemyslím si, že bych už někdy řídil TAKHLE líné auto. Vážně, do kopce, na plný kotel, mi to občas zpomalovalo. Nicméně hezky popořadě. Ten den bylo ještě větší dusno a vedro než předchozí den, takže stačilo dojít z pokoje na recepci, abychom (hlavně já), byli totálně propocení. Takže jsem se na klimatizované auto opravdu těšil :-) Nějak na jedenáctou jsme vyrazili, vybaveni poměrně slušnou mapou. Naplánovali jsme si několik cílů, přičemž jeden se nachází v podstatě přes celý ostrov. Nicméně orientovat se po ostrově se ukázalo jako docela oříšek. Ostrov je téměř celý zastavěný a silniční síť je díky tomu velmi hustá. Dalším problémem je minimum ukazatelů (to je ale v takovýchto destinacích poměrně obvyklé), horší je, že člověk nepozná, že sjel z hlavní silnice. On se totiž rozdíl mezi hlavní a vedlejší silnicí nedá poznat. Opravdu jsme byli překvapeni, v jak špatném stavu místní silnice jsou. Úzké, rozpraskané (v prasklinách roste tráva), to, čemu říkají dálnice, vypadá jak naše okreska třetí třídy. Takže zezačátku, než se Martí začala v mapě a v měřítku orientovat, to bylo trochu náročnější.
Postupně jsme tedy viděli starý maják, dále botanickou zahradu Andromeda, plnou flóry, kterou známe pouze z našich květinářství (tady nás chytla jedna z „přeháněk“, tak jsme se schovávali pod jedním neuvěřitelně hustým stromem). Dalším cílem bylo St. Nicolas Abbey, nejlépe hodnocená atrakce na ostrově dle TripAdvisoru. A nakonec jsme uživatelům dali zapravdu. Je to komplex z konce sedmnáctého století, který primárně slouží jako lihovar (stejně jako všechna karibské ostrovy, i Barbados o sobě tvrdí, že tady je ten nejlepší rum ze všech...) a místo to je opravdu půvabné. Ani jsme nebyli přesně schopni říct čím, pravděpodobně umístěním v částečně v polích s cukrovou třtinou, částečně v bujné vegetaci.. Součástí nesmyslně vysokého vstupného byl alespoň rumový punč (u vchodu jsem se ptal, jestli tu je povolený alkohol při řízení, paní mi řekla, že to je ok :-) ) a ochutnávka místního rumu, který je opravdu výborný. Následně jsme pokračovali a mně, posilněnému alkoholem, se mi na té levé straně hned řídilo lépe :-D Třetím naplánovaným cílem byla Animal flower cave, která v podstatě na nejsevernějším bodě ostrova. Opět nám dalo trochu zabrat tuto atrakci najít.. Jak již název napovídá, jedná se o jeskyni, přičemž animal flower jsou vodní květiny, které zde rostou (a při blížícím se nebezpečí se okamžitě „stáhnou“, proto ten název). Jeskyně je vytvořená díky přílivu a nachází se v ní několik „oken“ s krásným výhledem na moře. Zpátky jsme jeli přes vnitrozemí, po jejich hlavní dálnici, která už alespoň vypadá jako naše silnice první třídy, a cesta trvala asi třičtvrtě hodiny, a to jsme opravdu projeli napříč celým ostrovem. Večeři jsme tentokrát vyřešili batůžkářsky (taková normální večeře v restauraci se pohybuje v přepočtu zhruba od 1000 do 1500Kč), v hotelovém obchodě jsme si koupili těstoviny a omáčku a Martí, v našem pětihvězdičkovém hotelu, vařila :-)
Další den jsme dopoledne trávili na pláži a odpoledne jsme vyrazili směr hlavní město, Bridgetown. Cestou jsme měli ještě jednu zastávku. Vzhledem k tomu, že Barbados byl jednou ze 4 destinací, kam pravidelně létal slavný nadzvukový Concorde, na letišti tady jeden kousek mají jako stálou expozici. Pochopitelně to byl cíl, který jsme si nemohli nechat ujít. Po zaplacení tradičně vysokého vstupného jsme měli k celou dobu k dispozici průvodce, který na nás chrlil mraky informací (porozumět přízvuku místních není úplně jednoduché, takže jsme zdaleka ne všemu zcela porozuměli). Concorde je zde možné opravdu detailně prozkoumat, jak zvenku, tak vevnitř. Trup letadla je velmi malý, vyšší lidé zde museli mít poměrně problém (ne ovšem s místem pro nohy, to bylo překvapivě slušné). Concorde nerozlišoval třídy, byla zde pouze jedna, k jídlu se zde podávaly speciality, mimo jiné kaviár, vybraná vína, vše servírované na kvalitním servisu, žádné kelímky a podivné misky, jako dnes. A let z Londýna do Bridgetown trval tři a třičtvrtě hodiny. Více než dvakrát rychlejší než standardní letadla. Expozicí jsme byli oba opravdu nadšeni, k čemuž přispěl také fakt, že po celou dobu, co jsme tam byli, nepřišli žádná další turisté – měli jsme to celé pro sebe.
Potom jsme pokračovali na hlavní město. Vzhledem k tomu, jak je ostrov zastavěný, vůbec netuším, kde jsou hranice, nicméně centrum jsme našli. A na jeho prohlédnutí nám stačila snad hodina a půl. Opravdu je to malinké a moc tam toho není. Asi nejhezčí je budova parlamentu a blízké okolí. Dále jsme se šli podívat do Queens park, kde je více než tisíc let starý baobab, krátce jsme se zastavili u chátrající katedrály a prošli jsme hlavní nákupní třídu. To bylo v podstatě celé. Cestou zpět jsme se docela dlouho hledali nějakou použitelnou restauraci na večeři. Nakonec jsme jednu našli a vyzkoušeli jsme konečně něco místního – Bajan fishcake, takové obalované rybí knedlíčky.
Čtvrtý den jsme se vypravili do vnitrozemí ostrova, kde se nachází ještě několik zajímavostí, které jsme chtěli vidět. Jako první jsme jeli do Orchid Garden, relativně malá, ale hezká zahrada. Orchideje tentokrát docela kvetly, takže jsme viděli květy nejrůznějších barev, tvarů a velikostí. Dalším cílem byl Gun Hill, kopec, na kterém kdysi sídlila britská posádka. Když jsme na místo dorazili a zjistili jsme, že za vstup na kopec chtějí v přepočtu další dvě stovky za jednoho, tak jsme raději pokračovali. Dalším cílem bylo na tripadvisoru doporučovaná Hunte´s garden. Jedná se o zahradu, kterou u svého domu vybudoval jistý pan Hunte a otevřel ji pro veřejnost. Po zaplacení standardně vysokého vstupného jsme ovšem museli uznat, že zahrada je opravdu krásná a velkolepá. Stovky a stovky druhů všemožných rostlin, stromů, vypadalo to jak uprostřed džungle. Pan Hunte přitom turisty zve na návštěvu, my jsme nebyli výjimkou. Takže jsme si šli sednout k němu na terasu a nějakou půlhodinku jsme si povídali. My jsme byli zvědaví ohledně zahrady, on byl zvědavý, odkud jsme a jaké to je v ČR. Vážně celkem netradiční zážitek.
Sice jsme měli naplánovaných ještě pár cílů, ale jedním z nich byla další zahrada (už jsme byli nějací přezahradovaní), další jeskyně, kterých jsme viděli dost a třetí, nějaký další lihovar jsme pro jistotu nenašli. Vzhledem k tomu, že jsme byli kousek od hlavního města, tak jsme se tam ještě vrátili a dali jsme si malou večeři v doporučované restauraci v samém centru. Pak už jsme jeli zpět na hotel, cestou jsme ještě museli natankovat (nakonec jsme po ostrově ujeli asi 300km) – u pumpy se s námi začal ihned bavit chlápek z obsluhy, jako všichni se ptal, odkud jsme, tak jsme se dočkali odpovědi, že o České Republice opravdu nikdy neslyšel...
- Angličtina na Bahamách je taková.. velice svérázná. Připomíná mi to mluvu amerických raperů.
- Na jednu stranu mají na ostrově vily lidé, jako Michael Jordan, Chuck Norris (!!) či Christina Aguillera, na druhou stranu je v hlavním městě vidět mnoho opuštěných, polorozpladlých domů (v rámci jedné ulice byly tyto rozpadlé domy, o kus dál potom obchody ja Cartier, Gucci, Rolex, Versace apod.). Takové vcelku typické míchání chudoby a luxusu.
- Na St.Thomas se zajímavým způsobem míchá americký a britský vliv. Oficiálně sice patří pod USA, jezdí se zde ale vlevo.
- St. Thomas je ostrov, který se člověk představí pod pojmem tropy. Teplo, vlhko, z hor všude ztéká voda, bujná vegetace…
- St. Maarten je krásný, členitý ostrov plný zelených kopců zálivů a solných jezer.
- Ostrov je rozdělen na holandskou a francouzskou část, přičemž je zde regulérní hranice a všechny pravidla a zákony odpovídají jednotlivým zemím.
Postřehy Barbados
- Tropické počasí je vážně vtipné. Během dne tu prší třeba osmkrát, pár minut fakt leje, ihned potom vysvitne slunce, vše je za chvíli suché (kromě vzduchu, který je tou vlhkostí doslova nasáklý).
- Na Barbadosu je fakt draho. U jídla v hotelových restauracích se to dá čekat, ale vstup do botanické zahrady v přepočtu asi za 300 Kč?
- Nezastavěné plochy je na ostrově dost málo, v podstatě pouze část vnitrozemí.
- Řídit na ostrově je poměrně vtipné. Přednosti se řeší tak, že se počká, kdo koho pustí :-) Ve městech se všude motají chodci a cyklisti. Nejvyšší povolená rychlost, kterou lze na ostrově najít, je 80km/h.
- Místní bydlí většinou v takových vtipných, maličkých, většinou barevných domcích, které jsou často vybaveny až komicky velkými satelity (někdy jsou tak velké, že nejsou na domě, ale někde vedle něj).
- Atrakcí, za které by se neplatilo vstupné, je na ostrově opravdu málo.
- Z hlediska počtu turistů je červen ideální měsíc. To je prostě off season :-)
- Barbadosané (bajans, jak si říkají), jsou opravdu přátelští lidé, každého zajímá, odkud jsme přijeli, jak se nám na ostrově líbí…
Oasis of the Seas, fakta
- Rozměry: délka - 362m, 63m šířka
- Výkon: 80500 koní
- Loď je ve službě rok a půl a my jsme přitom byli na její 80 plavbě. Zatím všechny plavby byly vyprodány.
- Při naší plavbě bylo na palubě 6016 pasažérů a asi 1800 členů posádky.
- Z 6016 pasažérů byly asi ¾ Američané, celkově je zde ale 70 různých národností, přičemž posádka je ještě z většího množství zemí.
- Loď denně spotřebuje palivo za 80tis. USD.
- Cena lodi je 1,4mld USD.
- Loď má 24 výtahů pro hosty, je zde celkem 2704 pokojů pro hosty.
- Jídlo na lodi připravuje 20 šéfkuchařů, 222 kuchařů, přičemž jíst je možné na celkem 25 různých místech.
- Loď má výkonné stabilizátory, je schopna plout za jakéhokoliv počasí (ani hurikány ji neomezují)
- Váží asi 105tis tun a vzhledem k této váze je schopna zastavit na překvapivě krátké vzdálenosti (z plné rychlosti) – asi na kilometru.
- Z atrakcí, co se na lodi nacházejí: ledová plocha, běžecká dráha, jdoucí kolem celé lodi (délka 600m), minigolf, umělá vlna, divadlo, venkovní divadlo s bazénem (vodní show), park s bary a restauracemi, promenáda s obchody, fitko, zip line, lezecká stěna, lázně…..
Komentáře
Přehled komentářů
Ahojky, jako vždy perfektní vylíčení míst, představuji si, jak si taky užívám:-))). Až si budu prohlížet fotky, bude iluze (až na horko a vlhkost vzduchu) ještě lepší:-).
Re: Blog z cest
(rihulkak, 18. 6. 2011 15:41)